بلاگ

بهترین شیوه مطالعه درس ادبیات برای مدرسه و کنکور

بهترین شیوه مطالعه درس ادبیات

درس ادبیات در کنکور دارای ضریب 4 می باشد که بیشترین ضریب را در بین دروس عمومی داراست. درس ادبیات دارای 25 سوال در کنکور بوده که باید برای آن مدت زمان 18 دقیقه گذاشته شود. درس ادبیات فارسی دارای 6 مبحث اصلی می باشد که شامل لغات، تاریخ ادبیات، املا، آرایه های ادبی، دستور زبان و قرابت معنایی می باشد. بنابر این باید از روش صحیح مطالعه این درس آگاهی داشته تا بتوانید با توجه به مباحث اصلی آن و همچنین مطالعه موضوعی این درس جلو رفته و از روش های سنتی و روخوانی های بی فایده جلوگیری نمایید.

روش مطالعه درس ادبیات برای کنکور

بیشتر بدانید : چگونه درس ریاضی را عمیق یاد بگیریم ؟

روش مطالعه صحیح درس ادبیات در کنکور چه می باشد ؟

برای درس ادبیات بهتر است به جای مطالعه درس به درس آن، از مطالعه بخش هایی مانند آرایه های ادبی، دستور زبان فارسی، معنا، املای لغات و تاریخ ادبیات بصورت جداگانه استفاده نمایید. البته اگر می خواهید بوسیله برنامه ریزی های آزمون های آزمایشی که در آن شرکت کردید نیز پیش بروید، مانعی ندارد. اما نکته مهم در این درس این می باشد که علاوه بر مطالعه آن، زمانی را برای تست زنی بخش های مهم درس ادبیات مانند آرایه های ادبی و قرابت معنایی نیز اختصاص دهید. این دو مبحث کلی بوده و با مطالعه دروس بر آن تسلط کافی پیدا نخواهید داشت.

راهکار مطالعه درس ادبیات برای کنکور

بیشتر بدانید : دانش آموزان موفق چند ساعت در روز درس می خوانند ؟

روش صحیح مطالعه هر بخش از درس ادبیات به چه صورت می باشد ؟

مطالعه صحیح قرابت معنایی به چه صورت می باشد : قرابت معنایی در کنکور دارای 9 سوال می باشد که 36 درصد از سوالات کنکور در ادبیات را شامل می شود، بنابر این از اهمیت بالایی برخوردار بوده و مطالعه و تست زنی این درس نیز مهم می باشد. برای این بخش نیاز به مهارت و تسلط داشته و باید با تکرار، تمرین و تست زنی مداوم، توانایی لازم برای پاسخگویی به این بخش را پیدا نمایید.

برای آن نیاز است تا ابیات هر درس را بخوانید و مفهوم آن را درک نمایید، نیازی نیست که معنی کلمه به کلمه شعر را متوجه شوید و باید مفهوم کلی آن را دریابید. شما می توانید علاوه بر اینکه تست های هر درس را می زنید، تست زنی را بصورت موضوعی نیز انجام دهید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که در شعرهای عرفانی بین معنای ظاهری و معنای باطنی و عمیق آن تفاوت وجود دارد. برای این بخش افزایش دایره لغات شما نیز می تواند بسیار کمک کننده و مفید باشد.

مطالعه صحیح آرایه های ادبی به چه صورت می باشد : در کنکور 4 سوال از این بخش داده می شود و آرایه های ادبی مانند استعاره، تلمیح، جناس، تشبیه، تناقض، تضاد و غیره در آن بکار برده می شود. سوالات مربوط به بخش آرایه های ادبی در مدل های مختلفی مطرح شده و می تواند بصورت مصرع و یا معنای کنایی لغت مطرح شود.

برای یادگیری این بخش نیاز است تا ابتدا برای فهمیدن هر کدام از این آرایه های ادبی، از چندین مثال استفاده کرده و این مثال ها را حفظ نمایید. شما می توانید با تحلیل کردن تست های استاندارد، میزان اطلاعات خود را تثبیت کرده و همچنین با تکرار و تست زدن های مداوم، خود را در این بخش تقویت نمایید.

مطالعه صحیح دستور زبان به چه صورت می باشد : دستور زبان دارای 5 سوال بوده و 20 درصد سوالات کنکور را شامل می شود. ماهیت تست های دستور زبان از نوع تحلیلی می باشد و بنابر این حفظ کردن مطالب درسی کمک چندانی به شما نمی کند.

برای اینکار نیاز است تا از کتاب درسی و درس نامه های مناسب و معتبر در این زمینه استفاده نمایید. برای مطالعه بخش دستور زبان، خلاصه نویسی و نکته برداری بسیار مناسب می باشد. تست هایی که برای بخش دستور زبان می باشد را به خوبی تحلیل کرده و از روش حل کردن آنها نکته های مورد نیازتان را یادداشت نمایید. ابتدا از تست های آموزشی استفاده کنید و سپس به سراغ تست های زمان دار بروید.

مطالعه صحیح لغات به چه صورت می باشد : در کنکور 6 سوال مربوط به لغات و املای آنها می باشد که 24 درصد از سوالات درس ادبیات را شامل می شود. این بخش نسبت به بخش های قبلی از میزان حفظیات بیشتری برخوردار بوده و البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تسلط شما در این بخش منجر به بهتر شدن شما در بخش قرابت معنایی نیز شده و همچنین درک و فهم سوال های دیگر درس ادبیات در کنکور نیز برای شما ساده تر می شود.

برای این کار نیاز است تا کتاب درسی خود را روخوانی کرده و نکته برداری نمایید. برای اینکه لغات را حفظ کنید و یا املا و معنی صحیح آنها را بدانید از تکنیک های مختلفی استفاده کنید، مانند جمله سازی، رمز گذاری، جعبه لایتنر و مترادف سازی می تواند از جمله آنها باشد. از تست های سالهای گذشته نکته برداری کرده و تا جایی که می توانید تست بزنید.

مطالعه صحیح تاریخ ادبیات به چه صورت می باشد : این بخش تنها دارای یک سوال بوده و این بخش از درس ادبیات نیز جنبه حفظی دارد. بنابر این تسلط داشتن در این بخش می تواند به پاسخ سریع شما کمک زیادی نماید.

برای این بخش فهرستی را از آثار شعرا و نویسندگان تهییه نمایید و همچنین انواع و یا گونه های ادبی که در سر فصل کتاب فارسی ذکر شده است را بشناسید و مانند تمامی مباحث دیگر از تست زنی و تکرار تست ها استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *