بلاگ

چگونه برای امتحانات پایان ترم آماده باشیم ؟

امتحانات پایان ترم و استرس آن

امتحانات پایان ترم در مقطع دبیرستان ممکن است برای دانش آموزان این دوره تحصیلی، استرس آور و چالش برانگیز باشد. دانش آموزان باید اطلاعاتی را که در طی 3 تا 4 ماه تحصیلی در کلاس یاد گرفته اند را در جلسه امتحانی بر روی کاغذ آورده و به همین دلیل ممکن است با توجه به زمان کم و همچنین استرس روز امتحان، نتوانند به خوبی از پس آن بر آیند. روش های صحیح مطالعه و کمک گرفتن از آن، می تواند موفقیت دانش آموزان را در امتحانات پایان ترم بالا برده و همچنین میزان استرس و اضطراب آنها را نیز کم نماید. در این مقاله ما با کمک راهکارهای ساده و مفید، به دانش آموزان کمک می کنیم تا در امتحانات پایان ترم، موفقیت بیشتری را کسب نمایند.

نحوه آماده سازی برای امتحانات پایان ترم

بیشتر بدانید : ویژگی های یک معلم خصوصی خوب چیست ؟

راهکارهای آماده سازی دانش آموزان برای امتحانات پایان ترم چه می باشد ؟

فضای مطالعه مناسبی را انتخاب نمایید : استفاده از یک فضای مطالعه مرتب و سازماندهی شده به شما در تمرکز بیشتر درسی و همچنین افزایش راندمان مطالعتان کمک می کند. فرقی نمی کند که این فضا اتاق شما و یا کتابخانه باشد. مهم این است که این فضا برای درس خواندن شما راحت بوده و مرتب و تمیز باشد، چرا که بهم ریختگی آن و یا وجود عوامل پرت کننده حواستان می تواند در پایین آمدن سطح مطالعه شما نقش داشته باشد. همچنین به این موضوع توجه نمایید که محیط شما از میزان نور کافی برخوردار بوده و یک صندلی راحت که دارای پشتی مناسب می باشد نیز داشته تا بتوانید بر روی آن مطالعه نمایید. داشتن محیط ساکت و آرام نیز می تواند مانع از پرت شدن حواس شما شده و کیفیت مطالعه تان را بالا می برد.

استفاده از جدول و نمودار : کمک گرفتن از وسایل کمک آموزشی بصری برای مباحث و دروس دشوار می تواند بسیار مفید و کمک کننده بوده و در درک بهتر موضوعات به شما یاری رساند. استفاده از نمودارها و جداول موثر در این زمینه به شما کمک می کند تا راحت تر آن مبحث را در حافظه بلند مدت خود ذخیره نمایید. همچنین می توانید از روش خلاصه نویسی استفاده کرده و مطالعه روزانه خود را به شکل جدول یا بصورت خلاصه وار در دفتری یادداشت نمایید. این موضوع دسترسی شما به اطلاعات را سریع تر کرده و برای مرور فوری مطالب نیز به شما کمک می کند.

کمک گرفتن از نمونه سوالات امتحانی : برای داشتن آمادگی بهتر و بیشتر در امتحانات، نمونه سوالات امتحانی سال های گذشته می تواند در میزان آمادگی شما در امتحانات پایان ترم کمک زیادی نماید. این راه می تواند شما را برای درک بیشتر قالب سوالات کمک کرده و همچنین منجر به مرور مطالب درسی می شود. همچنین این فرصت را برای شما ایجاد کرده تا خودتان را بر سر جلسه امتحانات پایان ترم محک زده و مدیریت زمان و همچنین بخش هایی که در آن ضعیف می باشید را، پیدا نمایید.

از توضیح دادن مطالب درسی به دیگران استفاده نمایید : یکی از مزیت های آموزش و تدریس برای دیگران این است که آن مطلب برای خوده فرد بیشتر جا افتاده و آن را بهتر یاد می گیرد. شما می توانید این کار را با اعضای خانواده خود انجام داده و پاسخ به سوالات و یا بخشی از یک مطلب را برای آنها توضیح دهید. این موضوع منجر به روشن شدن ذهن شما شده و مواردی که در آن دچار اشکال می باشید را نیز مشخص می کند و بدین صورت می توانید وقت بیشتری را برای مطالعه آن بخش اختصاص دهید. در واقع آموزش و یا توضیح دادن مطالب به شخص دیگر باعث شده تا سرعت یادگیری شما افزایش یابد.

به مطالعه گروهی بپردازید : در مواقعی که می خواهید میزان مطالعه و سطح یادگیری خود را محک بزنید می توانید با دوستان خود جلسات گروهی مطالعه تشکیل دهید. در این جلسات گروهی می توانید از دوستان خود کمک گرفته تا بخش هایی که برایتان سخت تر می باشد را از آنها بخواهید که به شما آموزش دهند و همچنین شما می توانید بخش هایی که بهتر یاد گرفته اید را نیز به آنها آموزش دهید. در این روش تنها نیاز است تا بر روی موضوع درس تمرکز داشته و حواستان با موضوعات غیر درسی پرت نشود.

کمک به آماده سازی برای امتحانات پایان ترم

بیشتر بدانید : معرفی بهترین شیوه های حفظ کردن فرمول ریاضی و فیزیک

چه موارد دیگری نیاز است تا پیش از امتحانات پایان ترم به آنها توجه نمایید ؟

استراحت کافی : این نکته مهم را در نظر داشته باشید که اگر به میزان کافی در شبانه روز استراحت نداشته باشید و یا در بین مطالعه طولانی، زمانی را برای این کار اختصاص ندهید، نتیجه عکسی دریافت خواهید کرد. فشار بیش از حد به مغز و کارکرد زیاد از آن منجر به این شده تا هیچ اطلاعاتی را جذب نکند. استراحت کردن به ذهن شما اجازه داده تا اطلاعات را در حافظه بلند مدت خود ذخیره کرده و همچنین بدن شما انرژی کافی برای ادامه مطالعه را بدست می آورد. بنابر این استراحت کوتاه بین مطالعه و همچنین خواب کافی در هنگام شب را جدی بگیرید.

خوردن وعده های غذایی مقوی : تغذیه مناسب در زمان امتحانات پایان ترم اهمیت زیادی دارد. می توانید در بین فاصله های استراحت خود از میان وعده های مغذی استفاده کرده که به قدرت تمرکز ذهن شما کمک می کند. از جمله این مواد به آجیل ها، دانه ها، انواع توت ها و غلات مقوی میتوان اشاره کرد که در بهبود حافظه و تمرکز نقش دارند. همچنین از مصرف غذاهای نا سالم مانند فست فودها دوری کرده و به جای آن ماهی را به وعده های غذایی خود اضافه نمایید که منجر به تقویت عملکرد مغز شما و آماده سازی آن برای امتحانات پایان ترم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *